אוסף מאמרים בנושא מיינדפולנס ומדיטציה

איך להפסיק לסבול - ארבע האמיתות פסיכולוגיה בודהיסטית
ניר קראוזה

איך להפסיק לסבול- הפסיכולוגיה הבודהיסטית של החופש מסבל

לפעמים נדמה לנו שסבל הוא נחלת האדם המודרני. באופן פרדוקסלי, למרות שתנאי החיים נהיו נוחים יותר, נראה שהסבל הנפשי במגמת עלייה. יחד עם זאת חווית הסבל האנושית הייתה קיימת הרבה קודם. הבודהה חי לפני 2500 שנים. כל מה שהוא לימד היה על הסבל, ועל הדרך להיות חופשי מסבל.

הלימוד המרכזי של בודהה על הסבל נקרא “ארבע האמיתות הנאצלות”. קראתי פרוש מעניין שקרא להן “ארבע האמיתות המאצילות”- כי הן מאצילות על מי שקורא ומבין אותן את היכולת להשתחרר. האמיתות הללו הן אמיתות על טבע החוויה והתודעה האנושית. בודהה זיהה אותן מתוך החקירה המדיטטיבית שלו. היום מדעני מח מגלים שוב ושוב שהן תאור מדוייק להתהליכים ואזורים במח.

קרא עוד »
תקשורת קשובה ואמפטית
ניר קראוזה

תקשורת קשובה ואמפטית

תקשורת יכולה להיות מה שיעזור לנו להתמודד עם מתח וסטרס, אבל אם נודה על האמת, רוב הזמן התקשורת שלנו עם אחרים היא אחד הגורמים לסטרס בחיינו. אנחנו מוצאים את עצמנו מתעצבנים, כועסים, מתוסכלים. יש אנשים שחושבים בטעות שמיינדפולנס מעודד אותנו פשוט לא לדבר- להמנע ולשתוק כשיש משהו שמציק לנו. לפעמים אנשים מתנהגים כך כי הם מפחדים לדבר ולהתבטא. במאמר הזה נזהה מהי מתקשורת שמייצרת מתח, ומהי תקשורת שמקרבת ומפחיתה את המתח.

קרא עוד »
מכתב חומל לעצמי
ניר קראוזה

לכתוב מכתב חומל לעצמי

למה להיות חומל לעצמי? רובנו בעולם הזה מוצאים את עצמנו בביקורת עצמית חוזרת ונשנית, ובמרדף אין-סופי אחר ערך עצמי חמקמק. מחקרים רבים הראו שחמלה עצמית היא דרך עוצמתית ובריאה להתייחס לעצמנו, ובניגוד למה שחושבים, היא מביאה לעלייה בריאה בערך העצמי, אמפתיה וקשר טוב יותר עם הסביבה, וגם יותר מוטיבציה. לקריאה נוספת על המחקרים בקשר לחמלה ולמדיטציית חמלה לחצו כאן למה לכתוב מכתב חומל לעצמי לכתוב מכתב חומל לעצמי זהו כלי עוצמתי לטפח רגשות, מחשבות ופעולות של חמלה עצמית. במחקר שנעשה,

קרא עוד »
מדיטציה לסליחה
ניר קראוזה

מדיטציה לסליחה

סליחה- מה זה לסלוח. למה כדאי לסלוח? ואיך אפשר לסלוח? קבלו את כל הכלים וגם מדיטציה לסליחה

קרא עוד »
מיינדפולנס שומר על הבריאות
ניר קראוזה

מה משתנה ומה לא משתנה בבריאות שלנו (כאב ומחלות) כתוצאה ממיינדפולנס

ג’ון קבט זין התחיל ללמד את הקורס במיינדפולנס בשנת 1979 בבית החולים של אוניברסיטת מסג’וסטס. הוא פנה לרופאים והזמין אותם להפנות אליו חולים שסבלו ממצבים כרוניים כמו כאב, סכרת ומחלות לב, ושהרפואה כבר לא כל כך יכולה לעזור להם. ג’ון מעולם לא הבטיח לרפא אותם מהמחלה. המטרה שלו היתה לשפר את איכות החיים של החולים. בצורה די מפתיעה, הרופאים תמכו ביוזמה, ושלחו אליו את המטופלים שלהם. לאט לאט התפשטה השמועה על התכנית להפחתת מתחים שעזרה לכל כך הרבה אנשים. מאז

קרא עוד »