מח ירוק מרגיש טוב

נשארים בפוקוס: דרכים לשיפור הריכוז

רבים מאיתנו חווים בעיות ריכוז, או שיחוו זאת במהלך חייהם. מהם הגורמים להפרעות בריכוז אצל מבוגרים? 

קשיי ריכוז עשויים להיות תוצאה של גורמים כמו דאגה ולחץ, על כל צורותיהם ועוצמותיהם.

משבר הקורונה – הקורונה הביאה עימה לחצים רבים. איבוד מקום העבודה למשל, הוא אירוע מלחיץ שהפך שכיח יותר בעקבות הקורונה. 

אם אתם, כמו עוד רבים אחרים, יושבים בבית, מחוסרי עבודה ומודאגים – הלחץ בו אתם נתונים עלול להפוך ללחץ יתר. אתם עשויים להישאב למחשבות מטרידות כמו "מה יהיה אם לא אמצא עבודה?…"
הלחץ כאן עשוי להשפיע עליכם בצורה שעלולה להוביל לחוסר ריכוז, כשאתם נסחפים למחשבות מדאיגות במקום לשלוח קורות חיים.

קצב חיים מטורף – העולם בו אנו חיים רץ בקצב מטורף ומציף אותנו במחויבויות. הריכוז מתפזר בין ריבוי המשימות שאנו חייבים לבצע, כך שרמת הריכוז לכל משימה עשויה לפחות.

עומס גירויים – במכשיר נייד אחד קטן יש אינסוף עולמות תוכן ששואבים אותנו. בעקבות כניסת המדיות החברתיות השונות לעולמנו – קשיי הריכוז נמצאים בתנופה מתמדת.

רק הגיוני שלהרבה מאיתנו קשה לשמור על היכולת להעמיק בדבר אחד בלבד לאורך זמן, כלומר – לשמור על ריכוז. למשל, כשאתם יושבים מול מסך המחשב בעבודה ועסוקים בכתיבת קוד, או בהכנת דו"ח חשוב, פתאום הנייד מצפצף; אתם מתפתים להיכנס לפייסבוק רק בשביל להתעדכן לדקה או שתיים, אבל בלי לשים לב – מוצאים באתר עוד נושאים מלהיבים שמסיחים את דעתכם; במקביל, הקולגה בעמדה לידכם מדבר בהתלהבות על סדרה חדשה ומעולה שאין להחמיץ. אלו רק כמה דוגמאות לעניינים חיצוניים העלולים להפריע, ובואו נודה בזה – אולי יותר מהנים מהעבודה שאותה אתם חייבים לעשות.

ההשלכות להפרעות בריכוז

קשיי ריכוז עשויים להשפיע על איכות החיים ועל תפקודכם היומיומי:

יעילות פחותה בביצוע מטלות חשובות: זאת כיוון שאתם מתקשים להתמיד ולהעמיק לאורך זמן בפעולה חשובה שעליכם לבצע, כגון לימודים או עבודה. כל זאת עלול לגרום אף לשיבוש בניהול הזמן.

קשיי קריאה ובעיות זיכרון – במיוחד בקרב ילדים.

פתרונות לשיפור הריכוז

הדרך הקצרה היא נטילת תרופה שתסייע להגיע לריכוז טוב יותר אך דרך זו לעיתים מלווה בפיתוח תלות ותופעות לוואי לא רצויות. לכן, חשוב להכיר דרכים גם דרכים אחרות, טבעיות יותר:
שיטת המיינדפולנס למשל, הוכיחה את עצמה כיעילה.

מה זה בעצם מיינדפולנס?

המילה מיינדפולנס מגיע מ- mind full. הכוונה מאחורי המונח מיינדפולנס היא להיות נוכח ברגע הנתון, כלומר – להיות מודע לפעולה אותה אתה מבצע כרגע. 

דרך יעילה להשתמש במיינדפולנס היא לתאר (בלב) מה אתם עושים כרגע, או מה אתם רואים מסביבכם, וכן הלאה. למשל: 'אני יושבת על כיסא במטבח ושותה קפה…' 'אני הולך ברחוב ורואה…'

פעולת מיינדפולנס נוספת היא תרגול נשימות. פתחו כל בוקר בכמה דקות של נשימה עמוקה.
גם כשהבוס קורא לכם לשיחה, או כשהתקבלה הודעה חדשה בנייד, כדאי קודם כל לנשום כמה נשימות מלאות ועמוקות, ורק אז לפעול.

שיטה נוספת לשיפור הריכוז היא לקיחת הפסקות יזומות. למשל, הפסקה של כחמש דקות אחת ל – 40 דקות.

ישנו תרגיל מיינדפולנס מומלץ ואפקטיבי המיועד להפסקה זו, בו אתם בוחרים שיר אהוב עליכם. כשאתם מקשיבים לשיר, התרכזו באחד מכלי הנגינה בשיר ועקבו אחריו בלבד למשך כמה דקות. 

כדאי לתרגל את השיטות שהוזכרו מעלה מדיי יום. ככל שתתמידו לתרגל את תרגילי המיינדפולנס, עם הזמן יעלה הסיכוי לשיפור בריכוז ובאיכות חייכם בכלל.

7 טכניקות לרגיעה - מיינדפולנס

רוצה לראות את הנוסחה להרגעת מתח ולחץ שלילי?

​הירשם עכשיו כדי לקבל למייל שלך מדיטציה מודרכת ו- 7 עקרונות לרגיעה שיעזרו לך לשלוט ברגשות השליליים שלא מפסיקים להציף את המחשבות שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

"הפסיכולוגיה של חופש מסבל"

שעור חינם

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן