ניר במדיטציה בחוץ

7 גורמי ההארה

מהן 7 האיכויות שטיפוח שלהן יביא לבריאות נפשית שלמה וכיצד ניתן לפתח אותן ? על כך המאמר הזה. שבעת מרכיבי ההארה

מהן 7 האיכויות שטיפוח שלהן יביא לבריאות נפשית שלמה וכיצד ניתן לפתח אותן ? על כך המאמר הזה.

בדרשה על ארבעת הבסיסים של תשומת הלב (סטיפטהאנה סוטרה) הבודהה מזמין אותנו להיות מודעים ל 7 איכויות מיטיבות. 7 איכויות שהן מרכזיות עבור איכות החיים ובריאות נפשית. 7 איכויות שהוא קורא להן: "7 מרכיבי ההארה". מצד אחד טיפוח האיכויות הללו חשוב כדי לחוות התעוררות וחופש פנימי, ומצד שני, הן גם האיכויות שאדם ער או מואר מבטא באופן טבעי.

7 מרכיבי ההארה

  1. מודעות, תשומת לב, מיינדפולנס
  2. חקירה
  3. אנרגיה, התמדה
  4. התרוממות רוח, חדווה, שמחה
  5. רוגע, שלווה
  6. ריכוז
  7. השתוות נפש, וויתור, קבלה, איזון

מודעות למרכיבי ההארה בסטיפתטהאנה סוטרה:

"המתרגל מודע ומתבונן במושאי התודעה בהקשר לשבעת המרכיבים של ההארה.

כיצד הוא מתבונן בשבעת המרכיבים של ההארה?

1. כאשר מרכיב המודעות נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב המודעות נוכח בי".

כאשר מרכיב המודעות איננו נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב המודעות איננו נוכח בי".

הוא מודע להתעוררות המודעות ולהתפתחותה.

2. כאשר מרכיב החקירה קיים,

הוא מודע: " מרכיב החקירה קיים".

כאשר מרכיב החקירה איננו קיים,

הוא מודע: " מרכיב החקירה איננו קיים".

הוא מודע להתעוררות החקירה ולהתפתחותה.

3. כאשר מרכיב האנרגיה נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב האנרגיה נוכח בי".

כאשר מרכיב האנרגיה איננו נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב האנרגיה איננו נוכח בי".

הוא מודע להתעוררות האנרגיה ולהתפתחותה.

4. כאשר מרכיב התרוממות הנפש קיים,

הוא מודע: "מרכיב התרוממות הנפש קיים".

כאשר מרכיב התרוממות הנפש איננו קיים,

הוא מודע: "מרכיב התרוממות הנפש איננו קיים".

הוא מודע להתעוררות התרוממות הנפש ולהתפתחותה.

5. כאשר מרכיב הרוגע נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב הרוגע נוכח בי".

כאשר מרכיב הרוגע איננו נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב הרוגע איננו נוכח בי".

הוא מודע להתעוררות הרוגע ולהתפתחותה.

6. כאשר מרכיב הריכוז קיים,

הוא מודע: "מרכיב ריכוז קיים".

כאשר מרכיב הריכוז איננו קיים,

הוא מודע: "מרכיב הריכוז איננו קיים".

הוא מודע להתעוררות ריכוז ולהתפתחותו.

7. כאשר מרכיב שוויון הנפש נוכחת בו,

הוא מודע: "מרכיב שוויון הנפש נוכח בי".

כאשר מרכיב שוויון הנפש איננו נוכח בו,

הוא מודע: "מרכיב שוויון הנפש איננו נוכח בי".

הוא מודע להתעוררות שוויון הנפש ולהתפתחותו.

פרוט המרכיבים

מודעות, תשומת לב, מיינדפולנס

רכיב הראשון הוא מודעות- תשומת לב, מיינדפולנס. מודעות היא הבסיס לכל התהליך. מודעות מאפשרת לנו לראות את מה שנוכח כרגע- מחשבות, רגשות ותחושות. להתבונן בזה עם קצת פחות מעורבות, וכך לבחור. ביחס לגורמים האחרים היא נחשבת "המאזן הגדול". כי היא מאפשרת לנו לראות איזה מהאיכויות הללו כבר נוכחות, ואילו חסרות- וכך לאזן ביניהן.

זו אותה מודעות שלומדים לעומק בקורס המיינדפולנס.

חקירה

מתוך המודעות מתאפשרת חקירה- התבוננות מקרוב בתהליך הפנימי, כמו מבעד לעדשת זכוכית מגדלת. החקירה במיינדפולנס מכוונת לחופש ושחרור ממה שמכביד עלינו. אנחנו נרצה להתבונן בארעיות- לחוות באופן ישיר כיצד מחשבות, רגשות ותחושות מופיעות ונעלמות. התבוננות כזו בהשתנות שלהן נותנת לנו כח להתייחס אליהן יותר באיזון ושלווה ומבלי להזדהות. בחקירה אנחנו מגלים את הרגשות והאמונות שנמצאים מתחת לפני השטח, ואנחנו לא מודעים אליהם ישר.

אנרגיה

החקירה משחררת מאיתנו את מה שמכביד עלינו, וכך יש לנו יותר אנרגיה- המרכיב השלישי. אנרגיה היא מרכיב מעניין. מצד אחד תרגול המדיטציה נותן לנו אנרגיה. ומצד שני, כדי לתרגל מדיטציה בצורה טובה, ולמשל להצליח להרפות מהגירויים הרבים שמגיעים, אנחנו נדרשים למידה של אנרגיה. לשים לב למוטיבציה שלי, למה שחשוב לי ושבשבילו אני מתרגל מדיטציה- עוזר לחזק את האנרגיה.

התרוממות רוח, חדווה, שמחה

לפעמים חושבים שהדרך שבודהה הציע שמה את הדגש על הסבל והקושי בחיים. אבל המרכיב הרביעי מראה ששמחה היא חלק משמעותי מהדרך. כשאנחנו משתחררים מכל מה שמכביד עלינו, מופיעה התרוממות רוח. חדווה היא הרגשה טבעית שיש לנו כשאנחנו חופשיים והתודעה שלנו שקטה. כשאנחנו רוצים לפתח את השמחה, כדאי לחייך, ולחשוב על מה שמשמח אותנו. לפעמים נגלה שאנחנו יכולים להיות בחדווה, גם כשהתנאים מאתגרים- כשיש כאבים בגוף, או כשהמציאות לא מאירה לנו פנים. במובן מסוים, זו אחת ממטרות הדרך הזו.

במועדון המיינדפולנס יש גם תרגול קבוע של "יוגה צחוק", כי זו אחת הדרכים הנוספות לטפח שמחה בחיינו.

רוגע ושלווה

דווקא אחרי השמחה, שהיא גורם מעורר ואנרגטי, מופיע הרוגע. כשהתודעה שמחה, היא יכולה להניח לכל מה שמטריד ולהתחבר לרוגע ושלווה עמוקים יותר. היכולת להירגע זו יכולת טבעית שלנו, אך באורח החיים המודרני והאינטנסיבי, לפעמים איבדנו אותה. זו הסיבה שבקורסי המיינדפולנס אנחנו לומדים מחדש להירגע- להרפות את הגוף ולהרגיע את הנפש הסוערת ממחשבות ורגשות.

ריכוז

כשהתודעה רגועה ושקטה, מתאפשר ריכוז עמוק. יש הרבה פחות הסחות דעת, ואז קל למקד את הקשב בנשימה, או היכן שאנחנו רוצים, וגם להבחין במחשבה כשהיא מופיעה. היכולת להתרכז- למקד את הקשב שלנו היכן שאנחנו בוחרים, גם היא יכולת חשובה עבור איכות החיים שלנו, שמאותגרת על ידי תרבות של הפרעת קשב נרכשת שאנחנו חיים בה. הריכוז גם תומך באיכויות הקודמות, למשל ריכוז מאפשר לנו לחקור יותר לעומק, כי אנחנו רואים את הפרטים הקטנים בבהירות.

השתוות הנפש

האיכות השביעית והאחרונה היא השתוות הנפש. היכולת להתבונן באיזון בהצלחות ובקשיים. לשמור על השלווה שלי ולשמור על פרופורציה גם כשיש אתגר או איום. המורה טיך נהאת האן אומר על זה: "כשנמצאים בסירה קטנה ויש סערה, אם אדם אחד נשאר שליו ויציב, גם האחרים לא יכנסו לפניקה, ויש יותר סיכוי שהסירה תשרוד". השתוות הנפש מתפתחת מתוך תרגול המיינדפולנס, בו שוב ושוב אנחנו לומדים להתבונן בשלווה במה שמתרחש. לפעמים מתבלבלים בין השתוות הנפש לבין אדישות וחוסר אכפתיות. חמלה ואכפתיות עמוקה לעצמנו ולאחרים הן בלב ליבו של המיינדפולנס. השתוות הנפש אין משמעה אדישות, אלא הבנה שבמצבים רבים, התייחסות מאוזנת, יציבה ושלווה, היא הכי חומלת לעצמנו ולאחרים.

כיצד לטפח את מרכיבי ההארה

אחד הרבדים המעניינים בדרשה הזאת, זו הדרך בה כדאי לעבוד עם מרכיבי ההארה. ההזמנה של בודהה בטקסט היא למודעות. כדי לפתח את מרכיבי ההארה צריך להתחיל בהכוונת תשומת הלב אליהם. במהלך היום יום ובמהלך מדיטציה לשאול את עצמי "האם יש עכשיו מודעות? חקירה?". בנוסף, אנחנו רוצים להתבונן כיצד אותם מרכיבים חיוביים מתעוררים בתודעה- מה התהליך הפנימי שמביא למודעות, ומה התהליך הפנימי שמפתח אותם. למשל כדי לפתח חקירה, עוזר לשאול שאלות- מה מתרחש עכשיו? מה עוד מתרחש? מדוע אני מאמין במחשבה הזו? מה הדפוס שלי כאן?

נורמלי לגמרי, שלאורך הדרך, הרבה פעמים נתבונן בגורמי ההארה ודווקא נגלה שהם חסרים. זה יכול להיות בתקופה של חוסר שקט בחיים, או דווקא במדיטציה, כשאנחנו מוצאים את עצמנו עייפים מאד. אל תתנו לזה לרפות את ידיכם. עצם המודעות לכך שהאיכויות הללו לא נמצאות חשובה. לפעמים עצם המודעות תתן לנו את הכח לנסות לעורר בתוכנו את האיכות שאנחנו זקוקים לה עכשיו.

לא פחות חשוב זה להיות מודע לכך שהגורמים קיימים. למשל אם לאחר מדיטציה אנחנו מרגישים שלווים ורגועים- לשים לב שמדיטציה מביאה אותנו להרגשה טובה. זה ייתן לנו מוטיבציה לחזור לתרגל את המדיטציה בפעם הבאה.

המאמר הזה הוא סיכום של מפגש שניתן במסגרת "להזין את הלב" במועדון המיינדפולנס.

הנה תרגיל קטן לסיום:

התבוננו במרכיבי ההארה שציינתי:

  1. מודעות, תשומת לב, מיינדפולנס
  2. חקירה
  3. אנרגיה, התמדה
  4. התרוממות רוח, חדווה, שמחה
  5. רוגע, שלווה
  6. ריכוז
  7. השתוות נפש, וויתור, קבלה, איזון

כתבו בתגובות אלו מרכיבים אתם מרגישים שנוכחים בחיים שלכם?

אלו מרכיבים חסרים במיוחד?

7 טכניקות לרגיעה - מיינדפולנס

רוצה לראות את הנוסחה להרגעת מתח ולחץ שלילי?

​הירשם עכשיו כדי לקבל למייל שלך מדיטציה מודרכת ו- 7 עקרונות לרגיעה שיעזרו לך לשלוט ברגשות השליליים שלא מפסיקים להציף את המחשבות שלך.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

דילוג לתוכן