בריאות נפשית עם מיינדפולנס

בריאות נפשית מיטבית

מהי בריאות נפשית מיטבית?

אילו איכויות יש לאדם עם בריאות נפשית כזו?

מהו לב פתוח?

הבודהיזם מציע הגדרה פשוטה ומדויקת לבריאות נפשית מיטבית וללב פתוח. היא מאופיינת על ידי 4 האיכויות הקורנות: שלווה, אהבה, חמלה ואושר.

לפעמים נדמה לנו שאם לא נולדנו עם האיכויות הללו, אז הן לא ניתנות לשיפור. שנידונו לחיות עם אותה רמה של שלווה, אהבה, חמלה ואושר.

מחקרים עדכניים במדעי המח מראים שזה לא כך. המח שלנו משתנה כל הזמן. על ידי תרגול נכון ניתן להגיע לשיפור בכל אחת מהאיכויות הללו. כבר בשנות ה 70 חקר ג'ק אנגלר, פסיכולוג איש הארווארד, קבוצה של מודטים מתקדמים. הוא בחן אותם במגוון מבחני אישיות פסיכולוגיים. אחת הנבחנות הייתה המורה הבודהיסטית דיפאמה ברואה.

דיפאמה לא נולדה כמורה. עד אמצע שנות ה 30 של חייה היא הייתה בודהיסטית מאמינה רגילה. אך אז תוך כמה שנים נפטרו שניים משלושת ילדיה, וגם בעלה מת מצער. לאחר ששנה היא שכבה במיטה הלומת צער היא סחבה את עצמה למקדש בודהיסטי ושם הנחו אותה בתרגול מדיטציה. התברר שהיה לה כשרון טבעי למדיטציה. היא הפכה למודטת מיומנת, למדה במנזרים בהודו ובורמה, ונהייתה מורה עם אישיות קורנת. הנה מה שג'ק אנגלר כתב עליה: "תוצאות המבדקים הצביעו על יכולת התמרה והטמעה קוגניטיבית רגשית שמשקפת רמות עמוקות ביותר של חופש פנימי. באופן ספונטאני לגמרי ארגה דיפאמה את תשובותיה במבדקים לכלל סיפור רוחי מתמשך, לנרטיב שחשף את כל תורת הדהארמה ובמקביל העיד על הבנה צלולה של המבדק עצמו. זה היה הישג יוצא דופן, שאיש מהחוקרים טרם ראה."

ג'ק קורנפילד כותב בספר 'הלב הנבון':

"מתוך לב שקט נולדת אהבה.
כשאהבה פוגשת סבל היא הופכת לחמלה.
כשאהבה פוגשת שמחה היא הופכת לאושר."

שלווה

שלווה מגיעה מהיכולת להרפות מדאגות. לחיות עם לב קל, ולקחת דברים יותר בקלות. לרבים מאיתנו יש נטייה להפוך כל דבר להר. כשמסתכלים בפרספקטיבה נכונה, כל דבר נראה כעכבר.

מדיטציית ריכוז בנשימה מפתחת את השלווה שלנו. היא מאמנת אותנו להרפות מהמחשבות והדאגות ולחזור אל הנשימה שלנו. לפעמים אנחנו עושים זאת מאות פעמים בעשר דקות של מדיטציה. דרך הריכוז בנשימה אנחנו מגלים את הדממה הגדולה שנמצאת בתוכנו. כשמסתכלים מתוך הדממה על כל מה שמדאיג ומסעיר אותנו, סערת הרגשות שוכחת, ומתבהר לנו מה יש לעשות.

אהבה

אהבה היא הטבע האמיתי שלנו, אך היא מכוסה בשכבות של פחד והגנה. הדרך שלנו להתחבר לאהבה מורכבת משני חלקים- מצד אחד חשיפת כל מה שחוסם אותנו מפניה, ומצד שני חיזוק האהבה.

מדיטציית טוב לב אוהב מטפחת באופן שיטתי את האהבה שלנו. במדיטציה זו אנחנו חוזרים שוב ושוב על כמה איחולים:

מי ייתן ואתמלא טוב לב אוהב.

מי ייתן ואהיה מוגן מסכנות פנימיות וחיצוניות.

מי ייתן ואהיה בריא בגופי ובנפשי.

מי ייתן ואהיה נינוח ושמח.

בדרך כלל יותר קל להתחיל בכיוונם לאנשים היקרים לנו. אחר כך אנחנו מפנים אותם כלפינו, כלפי אנשים ניטראליים, ואם אפשרי – אפילו לאנשים שקשה לנו איתם.

לפעמים זה מרגיש מוזר ואפילו אגואיסטי לברך את עצמנו. לכן חשוב שנזכור:

"אתם יכולים לחפש בכל רחבי היקום, ולא תמצאו ברייה ראויה לאהבה יותר מכם".

אני נוהג להשתמש בתרגול הזה לא רק בזמן המדיטציה הרגילה. גם כשאני הולך ברחוב אני מברך ומכוון את אהבתי לאנשים השונים שעוברים בדרכי. ביום המלא של קורס המיינדפולנס האחרון, עשינו מדיטציית הליכה בשדרה בתל אביב. הנחיתי את המשתתפים לברך בלב את מי שהם רואים. אחת מהם סיפרה שהיא לא הסתפקה בברכות כלליות. כדי להיות מלאת כוונה היא חשבה מה מתאים לברך כל אחד מהאנשים שהיא פגשה – את האיש המבוגר היא ברכה בבריאות. את הזוג עם הילד בשמחה וקלות בגידולו.

חמלה

חמלה היא היכולת להיות עם הכאב שלי או של אחר, ולפעול כדי לעזור. דמיינו שאתם רואים איש יושב בבור. אפשר להסתכל עליו מלמעלה ולרחם עליו שהוא כל כך מסכן. לעומת זאת אפשר לשבת איתו בבור. להקשיב לכאב הגדול שלו, וכשהוא יהיה מוכן, לעזור לו לצאת עם סולם גנבים.

הנזירים הטיבטים שעונו בסין מהווים השראה גדולה לחמלה. כשפסיכולוגים בדקו אותם הם מצאו שאין להם את הסימנים הרגילים של טראומה, שהיו צפויים לאור מה שהם עברו בכלא הסיני. העינויים והכאב הרב שעברו גרמו להם דווקא להעמיק את החמלה וההערכה לחיים. לאמה זקן אחד סיפר שהדבר היחיד שממנו הוא חשש במשך עשרים שנות מאסר ועינויים הוא שתאבד לו החמלה ושליבו ייסגר. גם כשהם היו בכלא בליבם הם היו מלאי חמלה לסוהרים הסינים שלהם, והתפללו עבורם. כפי שהדלאי לאמה אמר פעם – אם הייתי הגנרל הסיני שכבש את טיבט, עם אותו סיפור חיים וסביבה בה גדלתי, כנראה שהייתי עושה אותו דבר.

הדרך לאמן את החמלה היא לשבת ולדמיין מישהו שאנחנו אוהבים. להיות מודעים לכאב ולקשיים שיש בחייו. להרגיש כיצד הלב שלנו נפתח אליו- באופן טבעי מאחל לו רק טוב, ומבקש לעזור לו. לאחר מכן אפשר לעשות זאת גם כלפי עצמנו, כלפי אנשים ניטראליים, ואולי אפילו כלפי מישהו שקשה לנו איתו.

קורס מיינדפולנס בתל אביב יכול לעניין אתכם? הכנסו!

אושר

"דעו שהאושר הוא נדיר, קשה ויפה יותר מהעצב.
לאחר שתגלו את התגלית החשובה הזו,
יהיה עליכם לאמץ את האושר כחובה מוסרית."

האוטומט שלנו הוא להימשך לשלילי. באופן טבעי אנחנו נמשכים למה שמאיים ולא בסדר. להכיר בטוב ולהוקיר תודה נדחקים לשוליים. עבור רובנו הם דורשים מאמץ ולא באים בקלות. זו אחת הסיבות שבסוף בוקר של שקט אנחנו חולקים בחוויות שלנו. האושר שמתגלה מעצים את כולנו, ומאמן אותנו בלהיות מאושרים.

דרך המגע עם שמחה, אנחנו מפתחים את האושר שלנו. במדיטציה ניתן לחשוב על מישהו אהוב עלינו, לראות אותו בשמחתו, ולשמוח יחד איתו. לאחל לו אושר. לאחר מכן אפשר להפנות תשומת לב גם לרגעי השמחה שלנו, להעצים אותם דרך השהיה בהם, ולאחל לנו אושר ושמחה.

הקטע המדהים הבא נמצא על גופת ילד במחנה הריכוז רייבנסברוק. הוא עדות ליכולת האנושית להכיר בטוב ולסלוח גם במקומות האפלים ביותר: 

"זכור אלוהים לא רק נשים וגברים בעלי כוונות טובות, אלא גם את בעלי הכוונות הרעות. אך אל תזכור רק את הסבל שהם גרמו לנו. זכור גם את הפירות שצימחנו תודות לסבל הזה – הרעות שלנו, הנאמנות שלנו, הענווה שלנו, אומץ ליבנו, את הנדיבות, את גדלות הלב שצמחה מכל הדברים הללו. כשיעמדו למשפט לפניך, תן לכל הפירות שנולדו בנו להיות מקור לסליחתם."

מתוך השיחה בבוקר של שקט 9.4, ובהשראת הספר "הלב הנבון"/ ג'ק קורנפילד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

"הפסיכולוגיה של חופש מסבל"

שעור חינם

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן