woman holding black stones

למה ללמוד מיינדפולנס? התשובה המדעית – מיינדפולנס מחקרים

כמות המחקר המדעי שמוכיחה מעבר לכל ספק את התועלת במיינדפולנס היא פשוט מדהימה. למעשה התחום כל כך חם אצל פסיכולוגים וחוקרי מח, שגם ברגע זה נעשים עוד כמה מאות מחקרים (תראו בעצמכם בגרף). ריכזתי עבורכם את התועלות המרכזיות שהוכחו במחקרים והמשמעות שלהן לחיים שלנו, וגם עדויות שמראות איך זה בא לידי ביטוי בחיים שלנו, כל זה יענה של שאלתכם: למה ללמוד מיינדפולנס?

הפחתה ברמת הלחץ

מחקרים רבים מראים שאנשים שעברו את הקורס "מיינדפולנס להפחתת לחצים" (MBSR) מפחיתים משמעותית את רמת הלחץ שהם חווים. באחד המחקרים שכלל 141 עובדים העובדים דיווחו על 31% ירידה בחוסר שביעות רצון, ו 17% ירידה בהשפעה של טרדות היום יום. כשמודדים את רמת הקורטיזול- הורמון הלחץ, אצל אנשים שעברו את הקורס מגלים שהיא ירדה.

אחת המשתתפות בקורס איתי כתבה לי בסופו: "בזכות הקורס אני עוצרת כמה פעמים ביום כדי לשים לב לגוף שלי ולהלך הרוח שלי, גיליתי שאני הרבה יותר לחוצה ממה שחשבתי, לא שקטה, מתוחה. באמצעות תשומת הלב הזו, אני מפוגגת את המתח בגוף ובמצב הרוח, עקב כך אני נינוחה יותר."

עליה ברמת האושר

אחד המחקרים המרתקים נעשה בחברת ביו-טכנולוגיה בארה"ב. כדי למדוד את קיומו של שיפור ברמת האושר, ולא להסתמך רק על דיווחי המשתתפים ביצעו מדידה לפעילות המח שלהם לפני קורס MBSR, בסופו, ואחרי כמה חודשים. האזורים שמדדו הם האזורים הקדם מצחיים הימני והשמאלי. פעילות באזור הקדם מצחי השמאלי קשורה לרמת האושר והיצירתיות שלנו. פעילות באזור הימני קשורה לרגשות דכדוך והימנעות. אצל הקבוצה שעברה את הקורס מדדו שינוי משמעותי ביחס הפעילות בשניהם לעומת קבוצת הביקורת. השינוי נשמר גם כמה חודשים אחרי הקורס. זו הוכחה אובייקטיבית לעלייה ברמת האושר שלהם.

אחת המשתתפות שלי תיארה זאת בפשטות: "אני יותר מחייכת".

שיפור בריכוז ובביצועים

משתתפים בקורס MBSR במקומות עבודה אמרו שבעקבות הקורס הם יותר מעורבים ומרוכזים בעבודה, יותר מלאי אנרגיה לעשייה, ופחות חרדים. מחקרים ראו שמיינדפולנס קשור בהצלחה במטרות אקדמיות ואישיות. תרגול מדיטציה מועיל לשיפור בקשב ובריכוז, בביצועים בעבודה, ביעילות ובשביעות רצון. כמו כן יש שיפור ביחסים עם עמיתים לעבודה.

תיארה זאת משתתפת בקורס: "גיליתי את האפשרות להיות יותר מרוכזת ויעילה. הייתי בשבוע 'לחוץ' בעבודה – המון שיחות ועידה חשובות עם מנהלים בכירים. בעבר הייתי נלחצת מאד מהשבוע הזה, ובשיחות לא פוצה פה. הפעם הייתי יותר רגועה, מפוקסת וקשובה בשיחות. במקום להתעסק בפחד 'מה אני אגיד?', הייתי מסוגלת להקשיב למה שנאמר, ובאופן טבעי וזורם לבטא את עצמי."

הפחתה במחשבות שליליות חוזרות על עצמן (רומינציה)

אחד הגורמים לסבל פסיכולוגי הוא מחשבות שליליות שחוזרות על עצמן. מחשבות שצופות שחורות, או מחשבות של ביקורת עצמית. אלו מחשבות שלרבים קשה להרפות מהן. משתתפים בקורס MBSR דיווחו על הפחתה במחשבות השליליות. אנשים שסבלו מהפרעת חרדה דיווחו שהם חווים פחות חרדה לאחר הקורס, והשיפור נמשך גם 3 שנים אחר כך. בעקבות התוצאות הללו פותח גם קורס מיינדפולנס שמיועד לאנשים שמתאוששים מדכאון קליני (MBCT). הוכח שהוא מפחית בחצי את הסיכוי ללקות בדיכאון קליני נוסף.

"כשאני במחשבות ותחושות לא טובות- לחוצה ומאחרת, עולה המחשבה 'רגע, מה קורה בגוף?' זה מכניס פרספקטיבה וסבלנות. מתחילה לראות מה קורה לי. אומרת לעצמי- אז אני מאחרת. אם כבר מאחרת אז עדיף שארגיש טוב. "

הפחתה בעצבנות ובתוקפנות

אנשים שהם יותר קשובים (במיינדפולנס), מרגישים יותר שליטה על ההתנהגות שלהם. הם יכולים להימנע מלפעול על פי דחפים לא רצויים. הסבירות שלהם להרגיש תוקפנות ולהגיב לסיטואציה בתוקפנות יורדת.

"הגעתי לפגישה והייתי מאד עצבנית, כי היה לי משהו קשה להגיד. תמיד אני מרגישה את העצבנות הזו ומנסה להפסיק אותה. הפעם פשוט שמתי לב אליה- אל הלב הדופק, אל חוסר השקט, ואז קיבלתי אותה. אמרתי לעצמי- זה בסדר שאני מתעצבנת. ואז היא עברה."

שיפור באמפתיה ובאינטליגנציה רגשית

מיינדפולנס עוזר לנו להיות בקשר טוב עם אחרים. מחקר מצא שמיינדפולנס מועיל לביטוי עצמי בחברה, לאמפתיה, ליכולת לזהות רגשות ולבטא אותם, ולהפחית חרדה חברתית. בעקבות הקורס במיינדפולנס אנשים נהנים מקשרים חברתיים מספקים יותר, והם טובים יותר בתקשורת. הם מרגישים יותר מחוברים לאחרים. לפי המחקר יש קורלציה בין מיינדפולנס ואינטליגנציה רגשית. לפי פרופסור דן סיגל, מיינדפולנס משפר היקשרות בטוחה, שהיא קשורה לחמלה, אלטרואיזם וסבלנות.

שיפור בבריאות

במחקר שנעשה על 141 עובדים, שעברו את קורס MBSR מדווח על ירידה של 31% בסימפטומים הרפואיים- זה אומר שאם קודם הם היו חולים 10 פעמים בשנה, עכשיו זה רק 7! הם מגיעים פחות לביקורים אצל הרופא, ומספר ימי ההיעדרות שלהם ממקום העבודה עקב סיבות רפואיות ירד לחצי. מחקרים רבים מראים שתרגול מדיטציה משפר את זרימת הדם, מפחית לחץ דם, ומפחית את הסיכון ללקות בהתקף לב. במחקר נוסף הזריקו לבוגרי קורס MBSR במקום עבודה חיסון לשפעת. אצל בוגרי הקורס נוצרו משמעותית יותר נוגדנים מאצל קבוצת הביקורת. זה מעיד על שיפור משמעותי בבריאות מערכת החיסון שלהם.

הפחתת כאב

אנשים עם כאב כרוני שהשתתפו בקורס MBSR דיווחו שהם חווים פחות כאב בסוף הקורס. הם היו פחות מוגבלים מהכאב, השתמשו בפחות תרופות, והיו פחות חרדים ומדוכדכים. התוצאות הללו נשמרו גם 15 חודשים אחרי הקורס.

אלפי מחקרים מדעיים נעשים מידי שנה על ההשפעה של מיינדפולנס, ובמיוחד קורס מיינדפולנס להפחתת לחצים (MBSR) על אנשים. קיבצתי עבורכם כאן רק חלק מהתועלות המדווחות: הפחתה ברמת הלחץ, עליה ברמת האושר, שיפור בריכוז ובביצועים, הפחתה במחשבות שליליות שחוזרות על עצמן, הפחתה בעצבנות ובתוקפנות, שיפור באמפתיה ובאינטליגנציה רגשית, שיפור בבריאות, והפחתת כאב.

חלק ניכר מהנתונים במאמר הזה לקוחים מסקירה על מיינדפולנס שפרסמה הקרן לבריאות הנפש הבריטית ב 2010. ניתן למצוא את הדו"ח המקורי כאן: https://www.mentalhealth.org.uk/publications/be-mindful-report/

עדיין תוהים למה ללמוד מיינדפולנס? רוצים גם אתם ללמוד וליהנות מכל אלו?

לחצו כאן כדי לקבל פרטים על קורס מיינדפולנס להפחתת מתחים הקרוב.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

"הפסיכולוגיה של חופש מסבל"

שעור חינם

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן