דף הבית » mindfulness » פסגת המיינדפולנס: וידיאמאלה בורצ'- איך מיינדפולנס עוזר להקלה על כאבים קשים וכרוניים

פסגת המיינדפולנס: וידיאמאלה בורצ'- איך מיינדפולנס עוזר להקלה על כאבים קשים וכרוניים

איך הייתם מתמודדים עם כאב חריף שמלווה אתכם כל החיים? בשנת 1976, בגיל 16, וידיאמאלה נפגעה בעמוד השדרה שלה בתאונה. היא עברה 2 ניתוחים רציניים. בגיל 23 היא השתתפה בתאונת דרכים שפגעה באזור נוסף בעמוד השדרה שלה. מאז אותה תקופה יש לה כאבים חזקים ומוגבלות בתפקוד. הכאבים היו כל כך חזקים ובלתי נסבלים שב 1985 היא נאלצה להפסיק לעבוד. כבר בבית החולים לימדו אותה מדיטציה קצרה, וקצת אחר כך, ב 1987 היא התחילה ללמוד מדיטציה, מיינדפולנס ובודהיזם בצורה מעמיקה יותר. כמובן שחלק משמעותי בתרגול שלה היה לעבוד עם הכאבים והמוגבלות שלה. מתוך הניסיון שלה היא חזרה לעבוד והקימה את ארגון Breathworks באנגליה. זה ארגון שמלמד מיינדפולנס כדי לעזור לאנשים לנהל את חייהם עם הכאבים והמחלות שיש להם. דרך אגב, גם היום לוידיאמאלה יש כאבים. היא למדה ומלמדת דרכים כדי להפחית את הכאב, ולמנוע אותו. למשל גם היום היא עובדת בהתאם ליכולת שלה, ובתוך סביבה שמתאימה לה. היום איכות החיים שלה טובה. מתוך הניסיון של וידיאמאלה כולנו יכולים ללמוד ולקבל השראה – בין עם יש לנו כאבים קלים מידי פעם, ובטח אם יש לנו כאבים אקוטים.

מיינדפולנס עוזר לפתח מערכת יחסים חדשה עם המחלה והכאב

למיינדפולנס יש כח לעזור מאד לכל מי שיש לו בריאות פחות ממושלמת – כלומר רובנו. מיינדפולנס יכול להשפיע על כל אספקט בחיים שלנו: המחשבות, מצבי הרוח, הרגשות והדרך בה אנחנו מתייחסים למצבנו הגופני. מיינדפולנס בונה בטחון שאנחנו יכולים לקחת אחריות על עצמנו, ולעשות בחירות חיוביות ויצירתיות כדי לחיות חיים מלאים ומשמעותיים. ליצור את התנאים הפיזיים, הסביבתיים והמנטליים כדי שנוכל לתפקד בדרך המיטבית האפשרית עבורנו. בעצם, אנחנו מפתחים מערכת יחסים חדשה עם המחלה והכאב. בדרך כלל אנחנו מוצאים את עצמנו קורבן שלהם, ורק רוצים שהם יעברו. במקום זה, אנחנו מקבלים את המחלה והכאב כחלק מהחיים שלנו כרגע, יחד עם אחריות ויוזמה ליצירת התנאים המיטביים האפשריים עבורנו.

מחקרים רבים הראו שהשימוש במיינדפולנס מאפשר שיפור משמעותי ב:

  • היכולת לנהל כאב באופן עצמאי.
  • חווית השליטה על הכאב.
  • תחשות חוסר האונים.

(מחקרים נוספים ניתן למצוא כאן )

 

הכאב הראשוני והמשני

כשאנשים מתבוננים בחוויה שלהם מרגע לרגע בהווה, כפי שעושים במיינדפולנס, הם מגלים שבעצם יש להם שני סוגים של כאב. הכאב הראשוני הוא התחושה הלא נעימה בגוף. למשל תחושה לא נעימה בגב התחתון. אם אנחנו לא מודעים, אנחנו באופן אוטומטי מתנגדים לחווית הכאב הזו. זה מה שמוביל לכאב המשני. לכאב המשני יש כמה רבדים:

  • מנטלי – למשל מחשבות על כמה המצב שלי נורא – "לעולם לא אוכל לעבוד", "לעולם לא יהיו לי חברים".
  • רגשי – רגשות כמו פחד, חרדה, ודכאון.
  • פיזי – התכווצות של השרירים מסביב לאזור הכואב, מה שכמובן רק מגביר את הכאב.

אלו כמובן תגובות טבעיות לכאב, אך הן רק מחמירות את המצב ומעצימות את הכאב. במקום לחוות תחושות לא נעימות אך נסבלות, אנחנו מוצפים בכאב וייאוש שהולכים וגוברים.

הדרך להפחית את הכאב היא לפנות אליו. זה ממש נוגד את ההגיון הרגיל שלנו. אבל במיינדפולנס אנחנו חוקרים את תחושות הכאב. אנחנו חווים ישירות מה מתרחש בכל רגע. מה שמעוד חשוב הוא שאנחנו עושים את זה הגילוי הזה מתוך תחושות של רכות, אכפתיות, קבלה וחמלה. זה כמו שהילד הקטן שלך ייפול ויקבל מכה. אנחנו נתעניין איתו ברכות – "מה קורה?". אנחנו לומדים לתת לעצמנו תשומת לב אוהבת. התשומת לב האוהבת הזו עוזרת כדי לרכך את ההתנגדות לכאב הראשוני. הכאב המשני נעלם, ואנחנו נשארים רק עם הזרימה של תחושות גופניות שמשתנות מרגע לרגע. נדמה לנו שתחשות הכאב היא קבועה. למעשה אלו מגוון תחושות שמשתנות מרגע לרגע. אם נרחיב את נקודת המבט, אולי נגלה גם תחושות נעימות באזורים אחרים, למשל רכות של נשימה.

במקום לחיות ברכבת הרים, קחו הפסקה לפני שאתם חייבים אותה

מיינדפולנס בחיי היום יום הוא מאד חשוב. להרבה אנשים שחיים עם כאב כרוני יש יום טוב, ואז הם עושים הרבה יותר מידי דברים. למחרת הם מתרסקים ולא יכולים לתפקד בכלל. זה יוצר חיים שהם ברכבת הרים. חיים שאין בהם איזון. וידיאמאלה מספרת שהיא גילתה שהיא מסוגלת לעבוד 20 דקות. אחרי כל 20 דקות היא לוקחת הפסקה קצרה. אחריה היא ממשיכה לעבוד. ככה היא יכולה לעבוד  במשך כל היום. אחרת היא הייתה יכולה לעבוד שעתיים רצוף, אבל בהמשך היום להתרסק. האוטומט שלנו הוא להמשיך ולהמשיך עד שנגמר לנו הכח, ואנחנו לא יכולים יותר. זו התנהגות טבעית, אך היא פוגעת ביכולת שלנו לתפקד לאורך זמן. כדי להמשיך לעבוד באפקטיביות, חשוב שנשמור לנו עתודה של כוחות, ולא נחכה להיות מותשים בשביל לקחת הפסקה.

 

לצפיה בהקלטה של השיחה עם וידיאמאלה בורץ' לחצו כאן:

http://themindfulnesssummit.com/sessions/vidyamala-burch/?ref=825

 

שתפו בתגובות  – איך אתם מתמודדים עם כאבים ומחלות?
להצטרפות לסיקור היומי בעברית של פסגת המיינדפולנס לחצו כאן: http://mindfulness.ravpage.co.il/mindfulnesssummit

המורה האהוב ג'ק קורנפילד לימד על שילוב רוחניות ביום יום ולהיות באינטימיות עם כל הדברים. לחצו כאן כדי לקרוא: http://mindfulness4u.co.il/?p=4412

 

 

4 COMMENTS

  1. Pingback: פסגת המיינדפולנס: פרופ' פול גילברט - מדוע חמלה ומיינדפולנס כל כך חשובים? - מיינדפולנס להפחתת לחצים עם ניר קראוזה

  2. קרן

    היי ניר תודה רבה על ההארה...כאב זו בהחלט חוויה אישית וסובייקטיבית וכל אחד מתמודד איתה בצורה שונה, זה תלוי במוצא של האדם, בתרבות בה גדל, בהתניות שנוצרו אצלו כשראה איך משפחתו התמודדה עם כאב... זה ממש לא פשוט ללמוד להתמודד בצורה אחרת עם כאב. והאינסטינקט שלנו הוא תמיד להיתרע מכאב...זה מאוד מובנה אצלנו העניין של הירתעות מכאב...וזה משהו הישרדותי. בטיפול בכאב צריך באמת לעבוד על הרגש המשני ועל הפרשנות שאנחנו נותנים לכאב... ולהשאיר את הכאב כפי שהוא חשוף וראשוני.... תודה רבה מלא השראה ופשוט מקסים....
    1. CCO16 (AUTHOR)

      קרן, תודה על התגובה. גם מנסיון אישי עם כאב בצוואר שמלווה אותי שנים רבות אני יודע שהעבודה עם כאב היא מאתגרת, אך היא גם אפשרית. היא פותחת פתח לדרכי התמודדות חדשות. ניר
  3. Pingback: טיפ מיינדפולנס: איך להרפות מתח בגוף בדקה? - מיינדפולנס להפחתת לחצים עם ניר קראוזה

LEAVE A COMMENT

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

שם:
טל:
מייל: