Tara Brach

פסגת המיינדפולנס: טארה בראך – איך לצאת מטרנס חוסר הערך העצמי?

טארה בראך היא מורה אהובה. אפילו כמה קטעים שקראתי מספרה "קבלה רדיקלית" השפיעו עלי עמוקות. לכן שמחתי כל כך שהיא משתתפת בפסגה הזו. בשיחה שלה היא נגעה בנקודה ממש כואבת לרבים מאיתנו.

מכירים את המחשבה – "משהו בי לא בסדר"?

אנחנו מסתובבים בעולם עם תחושה ש: "משהו בי לא בסדר", "אני לא מספיק טוב". רגשות אשמה שמלווים אותנו כל חיינו ממש כמו בטרנס. רגשות האשמה הללו פוגעים בנו בצורה עמוקה. כשאנחנו מרגישים לא בסדר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות אינטימיים עם מישהו כי הוא עשוי לגלות את זה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות יצירתיים או לקחת סיכונים, כי אם ניכשל זו תהיה הוכחה מוחצת שאנחנו דפוקים. כמובן שכשאנחנו כל הזמן עושים מאמץ להראות בסדר, אנחנו גם לא יכולים להיות ספונטניים. כל זה, עוד לפני שהתחלנו לדבר על היכולת הטבעית להנות מהרגע הנוכחי. לא פלא שאחת החרטות הגדולות של מי שנוטה למות, היא שהוא לא היה אמיתי לעצמו ולליבו.

"לשכוח מי אנחנו זה הסבל הגדול ביותר" הבודהה

הגורם לכך שאנחנו סובלים כל כך מאשמה וחוסר ערך היא שיש לנו תפיסה עצמית מוגבלת ושגויה. אנחנו מאמינים לכל מיני סיפורים מקטינים על עצמנו. סיפורים שמתרכזים במה שאנחנו לא. אנחנו מאמינים שאנחנו דפוקים, מוגבלים ונפרדים מאחרים. אנחנו מאמינים שאנחנו סך כל הדפוסים הרעים שלנו. כל מסורות החכמה אומרות שבמהות אנחנו מודעות אוהבת. במהות האמיתית שלנו יש רק מודעות לכל מה שאנחנו חווים, והמודעות הזו אוהבת ורכה. דרך המדיטציה ניתן לחוות זאת ישירות.
יש סיפור יפה שממחיש זאת. בתאילנד היה פסל חימר של הבודהה שהיה אהוב מאד במשך שנים רבות. לפני 12 שנה התגלו בו סדקים. אחד הנזירים הסתכל במקרה בסדק עם פנס, ופתאום הוא ראה אור נוצץ בחזרה. הוא הסתכל דרך סדק נוסף וראה זהב מתחתיו. מתחת לקליפות החימר של הפסל, היה פסל זהב של הבודהה – אחד הגדולים בכל מזרח אסיה. בדיוק כפי שאנחנו מאמצים דפוסים, מתי שהוא כיסו את הפסל המוזהב בחימר כדי להגן עליו. עם הזמן שכחו את הזהב שהתחבא בפנים. גם לנו יש זהב בתוכנו. כיסינו אותו בדפוסים כדי להתמודד עם המציאות, וכי ככה חינכו אותנו. אט אט שכחנו מהזהב, ואנחנו מזהים את עצמנו עם הדפוסים. שכחנו שיש זהב בפנים. משמעות הנתיב הרוחני היא למצוא את הדרך אל הזהב, אל המודעות האוהבת. להביא אותה בחזרה אל מרכז הבמה של חיינו.

אתגר – "עשו את האהבה לעצמכם למושלמת"

מה זה אומר לכם – לעשות את האהבה לעצמי למושלמת? (כפי שביקש ניסרגתה מהראג' מתלמידיו).
עיצרו לרגע את הקריאה, קחו כמה נשימות וחישבו על זה.

עבורי זה אמר להסכים לחמול על עצמי על כל התסכולים שלי. על הדברים שלא מצליחים לי. לחמול על קיומם של רגעים של כאב ופחד. לחמול אפילו על הרגעים שאני לא מצליח לחמול…

מיינדפולנס: שני הצעדים החשובים לאהבה מושלמת

1. להכיר מה קורה בתוכי עכשיו. לשים לב לרגשות בלב, לתחושות בגוף.
2. האם אני יכול להיות עם זה. להרשות לחוויה הזו להיות בלי לנסות להתנגד לה.
הנה דוגמה משיחה שניהלה טארה בראך עם אמא שהיה לה קונפליקט עם ביתה בת ה15 שדרדרה את עצמה:
מה את מרגישה? כעס על הבת שלי.
תני לכעס להיות. מה יש מתחת לכעס? בושה – אני לא אמא טובה.
תרשי גם לבושה להיות. כמה זמן את עם הבושה הזאת? מממממ…. מאז ומתמיד. אאוץ'!
ברגע שהאמא קלטה שהיא כל הזמן מסתובבת עם הבושה והתחושה שהיא לא בסדר, התחיל לקרות שינוי. היא יכלה לתת חמלה לעצמה.
מה החלק שבך שמרגיש חסר ערך צריך? הוא צריך להרגיש שמקבלים אותי בעולם.
שימי יד על הלב, ותגידי לעצמך: "זה בסדר אהובה".

שימו יד על הלב

עכשיו, ברגע זה, שימו יד על הלב שלכם? איך זה מרגיש? איך זה גורם לכם להתייחס לעצמכם?
יד על הלב תומכת ביכולת שלנו להיות רכים כלפי עצמנו. לקבל את עצמנו כפי שאנחנו. זה משנה את הדרך בה אנחנו מתייחסים לעצמנו.
תוך כדי שאתם שמים יד על הלב חשוב שתגידו לעצמכם מילים שירגיעו אתכם. לכל אחד יש את המילים שנוגעות בו. למשל: "הכל בסדר", "אני איתך", או "סליחה".
ברגע שאנחנו מעניקים לעצמנו חמלה באופן חוזר ונשנה, הזהות שלנו היא כבר לא שבויה של העצמי המוגבל בדפוסים. אט אט הזהות שלנו הופכת להיות נוכחות אוהבת שמחזיקה את חיינו. השינוי הזה הוא שינוי של חופש.

תרגלו חמלה לעצמכם

אין ספור בחיים שלכם ירדתם על עצמכם. ככה יצרתי קשרים מוחיים רבים של חוסר ערך. דרך תרגול החמלה אנחנו מייצרים קשרים חדשים. כדי לחזק את הקשרים החדשים חשוב לחזור עליהם. מדעני המח יודעים שדרך הפעלה חוזרת ונשנית של קשרים אנחנו מחזקים אותם, ואז הם באים לידי ביטוי בחיים שלנו. לכן חשוב שתתרגלו חמלה שוב ושוב.
לאט לאט תתחילו להרגיש את עצמכם כאהבה מודעת, יותר מכל סיפור קטן שסיפרתם על עצמכם. לאט לאט תתחילו להאמין בטוב שלכם, ואז גם תוכלו לראות את הטוב באחרים. תוכלו אפילו לראות את הזהב שלהם, מבעד למסך של התנהגות פוגענית. בסופו של דבר כל התנהגות פוגענית נובעת רק מדפוסים וסבל.

לצפיה בהקלטה של טארה בראך לחצו כאן:

https://themindfulnesssummit.com/sessions/tara-brach/?ref=825

שתפו בתגובות,
כיצד תרגול של קבלה וחמלה לעצמכם עוזר לכם.

דר' אלישע גולדשטיין סיפר איך לשלב מיינדפולנס בחיי היום יום. לחצו כאן כדי לקרוא: https://mindfulness4u.co.il/?p=4380

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל חבילת מתנות להפחתת מתחים באמצעות מיינדפולנס?

אתגר "משחררים את הכאב"

7 ימים של אימון לשחרור הכאב בשיטת המיינדפולנס

ימים
שעות
דקות
שניות
דילוג לתוכן